Ibers, la vida sota terra

Això ja s'ha acabat!

Entre abraçades i plors els participants del camp de treball Ibers, la vida sota terra ens hem acomiadat, han sigut quinze dies plens d'experiències i de creixement personal, i de ben segur els nostres camins es tornaran a creuar, ja que com diu la cançó: No és un adéu per sempre, és sols l’adéu per un instant.

·  Si voleu més informació sobre Escoltes Catalans podeu contactar-hi via:
                Telf 93 268 91 10
                www.escoltes.org

·  També volíem compartir amb tots vosaltres les notícies publicades per diferents mitjans de comunicació que s'han interessat pel camp i per la vostra tasca:

·  Si voleu més informació sobre la Fundació Escolta Josep Carol, podeu contactar amb nosaltres via:
               Telf.  93 268 91 11
                www.josepcarol.cat

Nova entrega del quadern de Bitàcola

Dilluns 7
El dilluns vam despertar cansats degut a la caminada del cap de setmana, tot i això vam anar a treballar amb ganes mentre el grup de servei es quedava al recinte a fer les tasques de neteja i preparar el dinar.

Després de dinar vam tenir una estona de descans i vam anar a la piscina. Un cop vam haver gaudit del magnífic bany , vam berenar mentre fèiem una petita reunió. En acabat, un quants de nosaltres es van dirigir al poble per penjar els cartells que anunciaven que el dia següent organitzaríem una sessió de “cinema a la fresca”. En tornar a les piscines vam berenar i vam escoltar una xerrada de la història i distribució geogràfica dels íbers.

Més tard, gairebé tots vam anar a jugar a futbol amb la gent de la Llacuna, tal com havíem proposat als monitors del camp. S’ha de dir que el nostre talent va quedar més que demostrat ja que vam guanyar-los en tots els partits que vam fer!
Per la nit vam baixar a la plaça de l’ajuntament per fer uns quants jocs de nit una mica més tranquils però molt divertits, i de seguida que vam acabar i vam posar-nos als sacs, vam rendir-nos a la son.

Dimarts 8
Dimarts ens vam llevar igualment d’hora com sempre. Tres dels quatre grups van anar a treballar al jaciment íber. L’altre grup es va quedar a l’allotjament i vam estar esperant el camió amb la comanda del menjar per als dies restants, que va arribar molt tard i l’hora de dinar es va retardar, tot i que el dinar estava tant bo com sempre.

A la tarda feia molta calor i per sort vam repetir de piscina i posteriorment vam fer un partit de futbol contra el jovent del poble, el qual vam guanyar els tres partits, gracies a un porter magnífic que es deia Pol. A les vuit vam haver de baixar a la plaça per tal de preparar el cinema a la fresca.
Quan es va fer fosc vam començar a menjar el sopar que havia fet el grup de servei (uns entrepans boníssims) i vam veure “trash”, una pel·lícula que explica la història d’uns nois Brasil, que troben una cartera en un abocador plena de pistes (una movida que lo flipas). Després d’això vam tornar a les piscines i abans d’anar a dormir vam estar parlant una estona.

Dimecres 9
Realment vam poder veure un canvi molt gran al jaciment respecte al primer dia de treball i ens sentim molt orgullosos, tot i que ja estàvem molt cansats. El grup de servei va fer uns espaguetis amb frankfurt i sofregit de tomàquet deliciosos i després vam tenir temps lliure per donar una volta pel poble o fer la migdiada. Com cada tarda vam anar a la piscina i vam berenar, esperant a que vingués la Mireia la arqueòloga amb l’activitat que ens tenia preparada:
Un taller de pintura rupestre on vam pintar pedres que havíem extret nosaltres amb pigments i resines (no us avancem res però us podem dir que d’aquest camp de treball sortiran grans Picassos). Vam acabar més pintats que les pedres, però va ser molt divertit.
Mentre el grup de servei feia cous cous els altres van anar a donar tombs pel poble, partits amb els joves o van estar jugant, cantant i descansant. Vam acabar tard de sopar i ens vam quedar una estona junts xerrant sobre anècdotes divertides fins que poc a poc ens vam anar apagant.

Bon dia Famílies!!

Comencem el dilluns amb un recull de fotos del cap de setmana i seguim amb el quadern de bitàcola:

Divendres 3
Només despertar-nos vam esmorzar i uns quants vam anar al jaciment amb totes les energies per donar-ho tot el darrer dia de la setmana i superar la primera setmana amb bones vibracions. Allà vam treballar molt dur i vam acabar molt cansats per poder acabar-nos tot el dinar que havien preparat amb molt d’amor el grup de servei, cada dia estem menys crítics amb el menjar ja que arribem molt cansats desprès de treballar durant el mati i l’únic que volem una vegada hem arribat a la casa és menjar i recuperar les forces.

A la tarda vam descansar per acabar de recuperar energia i anar a la piscina, el moment més esperat del dia sense cap mena de dubte. Quan vam tornar vam anar a jugar pel poble a varis jocs tots plegats, ens vam divertir molt,  ens agrada compartir aquests moments perquè seran els que recordarem al cap i a la fi, riure, diversió, felicitat...

Al tornar a la casa ja ens tenien preparat el sopar! Com que a l'endemà sortíem d'excursió un monitor es va quedar per tal de que quan arribéssim estigués ja fet i així podríem fer el joc de nit i descansar per tal d’afrontar la ruta que ens esperava.

Dissabte i Diumenge 4 i 5
Durant el cap de setmana vam fer una excursió circular des de les instal·lacions de la piscina fins a Miralles. Però, com que als monitors els hi agrada molt caminar, vam fer una volta molt gran fins arribar al nostre destí. Entre mapes i la participant que viu al poble de Miralles vam aconseguir arribar, a mitja tarda, a la Font del Pla Novell; on hi passaríem la nit. Allà vam fer el joc de les pel·lícules i al psicòleg, per anar fent boca fins a la hora de sopar i, desprès de sopar, vam jugar a “la frontera del fanalet” i a la “sardina”. Ells/es ja us explicaran quins jocs sóc quan tornin a casa!

Abans d’anar a dormir, quan tothom estava dins el sac, un monitor va explicar una història sobre la relaxació del cos, la respiració, els planetes, els problemes insignificants que ens ocupaven la ment,...... la lluna..... i poc a poc només se sentien les profundes respiracions del son.
Amb la llum del Sol ens vam anar despertant i vam fer jocs sense parar fins a la hora de dinar. Que si ara una figa, que si ara un Furor, que si un Bartolo, que si una bandera.... així fins que la gana va arribar. Com passa de costum, desprès de la gana ve la son! Així que, ens vam permetre una bona mig diada abans de tornar (pel camí curt) cap a la piscina. Vam arribar amb temps suficient com per fer-nos un bon bany a la piscina i una dutxa ben merescuda!

Desprès de la dutxa i de sopar, encara teníem forces per fer un joc de nit pel poble! Sembla que aquesta energia no s’acabi mai!!!! Desprès dels jocs vam anar cap a les instal·lacions i quan van entrar dins el sac només se sentien el brunzi de les  mosques.

Més info!!

Dimarts 30
Un altre gran dia de treball. Al jaciment hem aconseguit, per fi, treure un munt de pedres i herbes que ens tapaven un gran habitació. Els monitors s’han esforçat molt per treure un pedra que tant se’ls hi resistia. Després de dinar vam anar tots junts a la piscina a refrescar-nos ja que feia calor.

Després del bany ens vam canviar ràpidament per fer l’excursió al castell de Vilademàjer. Vam fer molta volta per arribar-hi però ho vam aconseguir i amb les vistes vam veure que era necessari pujar-hi. Vam arribar tard, a l’hora de sopar. Abans d’anar a dormir vam fer una assemblea per parlar obertament sobre la gestió del grup de servei. Amb les coses clares vam anar a dormir!

Dimecres 1
Quan va sortir el sol, vam esmorzar torrades amb melmelada. Havent esmorzat, els grups que havien de treballar es van disposar a agafar els Jeeps per anar al jaciment. Allí vàrem trobar una nova habitació que els arqueòlegs ens van plantejar netejar.
A la tarda va venir la Mireia a fer-nos un taller sobre les restes arqueològiques que ens van permetre identificar a qui pertanyien, com es netejaven, i com es reconstruïen les peces.
Per a sopar vam menjar amanida de patata (igual que el dinar però amb macarrons) encara que esta boníssima!

Quan la nit se’ns va aparèixer  la radiant lluna va il·luminar els nostres rostres amb tota la seva plenitud, ens vam endinsar plegats pels carrers del poble i vam passar allí la nit jugant i gaudint de la foscor.

Dijous 2
Un dia més ens vam despertar amb il·lusió i amb unes ganes insuperables de treballar. Vam pujar a dalt amb la Mireia , el Suso (de Susurro), i els dos Joseps. Vam estar treballant amb els arqueòlegs de manera apassionant.. Era un dia ennuvolat de molta xafogor però  no ens va impedir treballar. Va ser un matí entretingut en el que es va trobar molta ceràmica, cosa que ens va motivar més. Desprès de dinar i de descansar vam jugar al termòmetre i vam debatre sobre drogues i alcohol, immigració, policia i avortament. També  vam fer un joc de rol on havíem de defensar una posició i arribar a un acord. Com que va ser una activitat llarga no vam poder anar a la piscina ;(

Mares i pares... pareu atenció al que vam sopar! Era una amanida de: enciam, ceba tendra, tomàquet, tonyina, blat de moro, pastanaga, pebrot vermell, llenties, arròs i frankfurt!!!!! I es va acabar tota! Tornarem sans i amb ganes de menjar més verdura!
Desprès de sopar vam fer una activitat de nit d'introspecció. La vam anomenat “La bústia de les solucions” i vam explicar, anònimament, alguna preocupació i entre tots vam intentar donar solucions o punt de vista diferents. Va ser un moment molt emotiu o en silenci i les espelmes van canalitzar les energies.
Vam anar a dormir molt cansats desprès d'un matí molt treballador i una tarda molt filosòfica.

Primeres notícies des de la Llacuna

Fa un parell de dies que els joves participants vam arribar a la Llacuna plens de nervis. Desprès d’estar una bona estona jugant i coneixent-nos vam visitar el poble aprofitant que s’hi celebrava la trobada de els colles geganteres. Durant d’aquesta petita excursió ens vam anar deixant anar i vam fer amistats. El primer dia va passar molt ràpid perquè les ganes de començar aquesta experiència prometien molt!

El primer dia ens vam llevar plens d’energia  desprès d’una nit llarga (pels nervis i el fet de dormir al terra). Durant el matí vam conèixer l’arqueòloga, la Mireia, i ens va explicar què és l’arqueologia i quin és el nostre objectiu i per tal de veure-ho clar, vam fer una excursió al poblat ibèric. La tarda va servir per conèixer la història del poble a partir d’una gimcana i vam acabar ballant l’havanera  popular!

Durant el segon dia del camp hem treballat per primera vegada al jaciment ibèric; traient runa, intuint on segueixen els murs i acabant de treure la runa de les habitacions que ja es van descobrir l’any anterior. Hem començat a excavar la que deu ser una muralla enderrocada; poc a poc anirem descobrint què era aquest espai. Durant la tarda hem visitat la sala d'exposicions de la Llacuna Recupera on hi tenen restes arqueològiques de fa més de mil anys. Seguirem treballant per buscar més restes arqueològiques i així descobrir la història del poble!

Ibers, la vida sota terra (27 de juny a l'11 de juliol)

Converteix-te en arqueòleg i treballa en el jaciment d'un poblat íber al municipi de La Llacuna.
 El camp de  treball té com a objectiu museïtzar  les troballes  arqueològiques de  La Llacuna  per anar recuperant un antic poblat ibèric. Acompanyats per experts en conservació i restauració de patrimoni, els i les joves realitzaran diverses tasques arqueològiques emmarcades en un projecte d'investigació i recuperació  que  el  municipi  fa  temps  que  ha  iniciat:  excavacions,  neteja  de  l'entorn  immediat  als  jaciments, interpretació i classificació d'objectes del poblat, etc.