Coopera Mollerussa

Això ja s'ha acabat!

Entre abraçades i plors els participants del camp de treball Coopera Mollerussa! ens hem acomiadat, han sigut quinze dies plens d'experiències i de creixement personal, i de ben segur els nostres camins es tornaran a creuar.

·  Si voleu més informació sobre Escoltes Catalans podeu contactar-hi via:
                Telf 93 268 91 10
                www.escoltes.org

·  També volíem compartir amb tots vosaltres les notícies publicades per diferents mitjans de comunicació que s'han interessat pel camp i per la vostra tasca:

·  Si voleu més informació sobre la Fundació Escolta Josep Carol, podeu contactar amb nosaltres via:
               Telf.  93 268 91 11

www.josepcarol.cat

Dissabte 1

Per fi! Feina acabada! Tant dijous com divendres hem estat pencant amb molta energia i motivació per poder acabar tota la feina que ens havíem plantejat fer des del principi. El cansament ja es nota, i a les estones lliures regna el silenci al pavelló (ja que la majoria dormim), però l’esforç ha tingut la seva recompensa! Sortim molt orgullosos dels resultats obtinguts, i les cases es veuen molt diferents a quan les vam veure per primer cop. Tot i així, sempre ens queda l’espiga de que, amb una miqueta més de temps, podríem haver fet un treball complet!

Avui, dissabte, hem anat tot el grup a veure les dues cases que hem rehabilitat, per observar i valorar el resultat i poder acomiadar-nos de les famílies a qui hem fet companyia durant dues setmanes.

Al pis de Palau, hem improvisat una bona festa, amb cants i balls, als què fins i tot, la madrina i el nen s’han apuntat. A l’hora de l’acomiadament les emocions afloraven com si res, i entre llàgrimes i somriures hem marxat.

A l’altre pis, a Bellvís, l’acomiadament ha anat sobre jocs, cançons i abraçades. Tant les tres petites com la mare ens han mostrat un gran agraïment i ens hem acomiadat de la família contents de la feina feta i del goig que feia aquella casa.

I ara... a preparar la festa! Tenim planejat una gran última nit, amb sopar especial i una vetlla plena de sorpreses que aniran sortint durant la nit! Poc a poc ens anem fent a la idea... que això s’acaba, però els bons records i la tasca tan important que hem fet sempre quedaran aquí i amb nosaltres!

Dijous 30

Dilluns, dimarts, dimecres... els dies van passant... Petits ingredients que alimenten la nostra consciència. Anem veient com els  pisos evolucionen i milloren, anem veient com s’acaba el temps, ens anem encarinyant amb les famílies i entre nosaltres.

Pels matins dos grups se’n van a treballar, un a cada pis, i l’altre es queda al pavelló fent neteja, fent el dinar, fent la bugada, descansant. Va bé descansar de tant en tant!

Dilluns el nostre grup, Som Palau, es va quedar. Hi ha molt bon rotllo entre tots, cada dia estem més units, i cada dia tenim menys ganes de que s’acabi. I a la tarda, després de dinar ens vam quedar tots al pavelló, ens feia mandra anar a la piscina i entre tots ho vam decidir. Llavors vam jugar a un joc dit: el Whatsapp, es van afirmar certs rumors... Després que els monitors, per excepció, ens fessin el sopar vam pujar a dalt i vam mirar el documental de “Ciutat Morta”.

El dimarts vam anar a Bellvís a treballar a la casa. Va ser un dia molt senzill. A la tarda: piscina. I abans de sopar vam jugar un joc de rol, per conscienciar-nos de la situació de certes famílies del Quart Món. Vam sopar, joc de nit, xerrar i dormir.

Al dia següent, ens vam tornar i el grup que dilluns va fer intendència, va haver d’anar al pis de Palau. En un principi tot anava sobre rodes: pintant i tapant més forats..., però... en una habitació no s’enganxava la pintura!! I això ens ha perjudicat completament, en el sentit d’haver de prioritzar altres llocs, amb por de no poder finalitzar tot el treball que ens havíem proposat fer aquestes dues setmanes. Tot i així, seguirem intentant-t’ho fins l’últim dia.

Després d’acomiadar-nos de les famílies vam tornar a casa a dinar, descansar i... cap al Museu de l’Aigua! On ens van explicar la procedència del nom de Mollerussa i perquè se’l considera “el Clot del Dimoni”, així que si teniu ganes de esbrinar-ho... us convidem a anar-hi. Seguidament,  vam anar a la piscina i ja cap al vespre, vam tornar al nostre pavelló per sopar, fer el joc de nit i petar la xerrada fins quedar-nos adormits.

Cap de setmana

El guia de l’estany d’Ivars i Vila-Sana ens va dir que el seu era més gran que el de Banyoles, ell deia sí. Què li vols dir, tu... Estic segura que el nostre és millor i més bonic i profitós. Alguns som de Banyoles, rodalies precisament.

Dissabte matí vàrem visitar l’estany amb el guia i més tard, allà al bosquet, vàrem fer jocs varis i després vam dinar. Ja era hora, pa! Pa amb tonyina. Com que ens havíem llevat d’hora vàrem passar la tarda força relaxats: cantant, xerrant, jugant a cartes, alguns dormint... Vam berenar i després d’uns minuts vam agafar motxilles i vam començar a caminar. Des d’allà ens havia dut el bus fins al poble d’Ivars, una mica d’exercici no ens anava malament. Una hora ens deien els monitors, si home! Ens hi vam estar més estona. Quan vam arribar a Ivars el sol ja s’acomiadava! Estàvem cansats i afamats. Vam esperar que ens vinguessin a obrir la porta d’allà on passaríem la nit i mentrestant vam començar a sopar. Quan vam estar, de seguida ens van obrir i ens vam instal·lar. Havia fet un dia de poc sol, alguns de nosaltres ens havíem deixat la dessuadora al pavelló de Mollerussa i notàvem la fresca del vespre. Tot i que després de l’anomenat clot del dimoni i d’aquelles calors de Mollerussa, s’agraïa. Vam dormir fresquets. Aquella nit si que no vam sentir grinyolar lliteres.

Molts, com jo, ens vam despertar gairebé sols, no ens va caldre la musiqueta de cada dia... Per fi, per un dia vam poder descansar fins tard! Tots ho necessitàvem, joves i monitors. Ens vestim, ens dutxem, ens rentem la cara, ens estirem i esmorzem allà al pati. Gairebé sense adonar-nos ja són les dues i estem dinant, l’últim àpat fora. Se’ns passen les hores volant i ja toca anar a agafar l’autocar i tornar a Mollerussa. Quan arribem, tots ens adonem de que la calor segueix allà i pugem a desfer motxilles.  Ens preparem i anem a la piscina.

Fins la propera.

Dijous 23

Avui ens hem llevat i hem esmorzat prou per agafar força per poder treballar a les cases, la feina se’ns acumula  i el temps passa volant, el nostre desig seria poder acabar de rehabilitar-les.

Al pis de Bellvís ens ho hem passat força bé tot i haver-hi molta feina, la família s’ha aplicat i ha treballat amb nosaltres una mica, hem rascat les parets del menjador i hem provat de pintar-les però han escopit la pintura i hem de rascar una capa més. A la cuina hem tapat un forat que hi havia juntament amb uns maons. Finalment ens hem acomiadat de la família i del gosset i hem marxat amb més ganes de seguir ajudant a aquestes famílies que ho necessiten.

A la tarda hem anat a una xerrada a l’oficina jove on ens han parlat sobre les drogues i la sexualitat per tal de conscienciar-nos bé de tot allò que fem. Hem fet una dinàmica amb un text a partir d’una història d’una noia de Madrid i hem reflexionat sobre ella, després la dona que ens feia la xerrada ens ha llegit unes frases i hem estat debatent sobre les diferents idees.

Quan hem tornat de la piscina hem fet una dinàmica anomenada termòmetre consistia en que els monitors ens llegien unes afirmacions i segons el que penséssim ens havíem de posicionar a una columna, n'hi havia tres, una que era el sí, una altra el no i una pels dubtes. Aquesta dinàmica ens ha ajudat a conèixer millor el quart món.

Dimecres 22

Avui, dia nou per anar a treballar i comencem a notar una mica el cansament, ens ha costat una mica llevar-nos... Els monitors i les monitores ens posen sempre la mateixa cançó per llevar-nos, una cançó que parla sobre el treball cooperatiu que ens està costant una mica treure del cap.

Avui al grup del pis del Palau ens han vingut a entrevistar dos homes més aviat joves molt simpàtics i agradables, eren de la premsa del poble i mentre esmorzàvem ens han estat fent preguntes sobre el camp i la seva experiència, ens hem fet una foto amb ells i ens hem acomiadat mentre ells ens desitjaven un bon camp de treball. Aquí teniu l'enllaç de la revista: http://avensdelpalau.blogspot.com.es/2015/07/entrevistem-als-joves-del-camp-de.html

Per la tarda, després de dinar vam anar a la piscina a refrescar-nos de la calor i un cop vam berenar ens esperava la visita al museu de paper de Mollerussa on tot el que hi havia era de paper, tot! Uns vestits molt bonics, guanyadors de premis que eren tota una obra d’art! Impressionant!

A la nit vam sopar mentre fèiem cinefòrum, American History X ens va deixar boca badats, ens va fer raonar molt vers al radicalisme dels pensaments, el descontent social i cultural, la violència desmesurada de molts vandalismes, reflexions sobre l’odi racial...

Tot seguit vam iniciar un debat sobre els temes de la pel·lícula i un cop van intercanviar opinions, a dormir i descansar que encara tenim molta feina a fer!

Dimarts 21 - Ens seguim coneixent

Somiem desperts i ens despertem quan veiem la realitat dels altres, una mica de son , això no ens impedeix agafar forces per encaminar el primer dia de feina.
Obrim els ulls quan arribem en aquell pis tan diferent i complicat com ens l’havien descrit.
Molts  havíem lluitat contra la nostra imaginació per imaginar com serien els  pisos on treballaríem, però el que veiem no encaixa amb les nostres perspectives. I això ens dóna forces per treballar de manera diferent, ja que no sentíem el cansament habitual, sinó l'energia carregada per  perseguir el nostre objectiu.
Primeres hores del matí: treballem, piquem, rasquem, massillem, netegem, parem, esmorzem, xerrem, escoltem la seva història, ens emocionem, riem, cantem... I el millor és que ens queden molts més dies com aquests, amb famílies diferents, molts per enriquir-nos com a persones.
Quan deixem enrere la família, agafem el bus, alguns reflexius, altres cansats, altres amb gana…arribem al pavelló i… Visca macarrons! I dels bons perquè l’arròs d’ahir sopar de l’Arnau-Joan…
Ben tips i suats anem a la piscina (tampoc feia molt sol, però s’agraeix). I quan tornem, fem la gimcana pel poble, descobrint racons que mica en mica se’ns aniran fent familiars. Buscant gent amable que ens respongués les quinze preguntes. Tanquem la gimcana després de sopar amb l’esperança de que sorgeixi algun artista entre els participants amb el ball de “Mollerussa”.

I... bona nit!

Dia 20 -  El Camp de treball ja ha començat!!

Després de trobar-nos tots a la parada d’autobús vam començar a conèixer-nos de manera divertida.

Tot seguit, vam pujar les lliteres i l’equipatge fins la sala on dormim. Per la tarda, entre tots, vam decidir un conjunt de normes per tal que la convivència sigui el millor possible.  Abans però, a partir d’una dinàmica ens vam començar a conèixer, entre rialles, bromes, presentacions i jocs se’ns va escapar la tarda en un moment!

Al final del dia, hem aconseguit tenir molt bona relació entre tots. Creiem  que podem formar un gran equip de companys i companyes ja que tots i totes tenim i compartim les ganes de donar un cop de mà a les famílies que ens esperen!

Dilluns, ens hem aixecat a les 8 del mati amb molta son ja que ahir vam anar a dormir tard entre tantes coses que ens volíem explicar, explicant el perquè vam venir, d’on érem fins que la son va arribar. Un cop esmorzats, ens hem dirigit a l’oficina de joventut on l’alcalde i altres autoritats de la comarca ens han rebut i donat la benvinguda, també ens han convidat un cop haguem acabat el camp de treball. També dos companys han estat entrevistats per la premsa i han explicat les primeres sensacions de ser aquí.

Una estona després, hem agafat un autobús que ens ha deixat  a les cases on haurem de realitzar la feina. Hem tingut l'oportunitat de conèixer les famílies i adonar-nos en quina situació viuen, entendre-ho i motivar-nos encara més a fer la tasca tècnica.

Per la tarda, hem anat a la piscina on ens ho hem passat molt bé.  Tot seguit hem anat a la casa a berenar, fer activitats i conèixer-nos una mica més...

Un cop la son ha envaït el nostre cos, hem tancat els ulls per tornar-los a obrir per enfocar la nostra mirada en el primer dia de treball amb les famílies.

Coopera Mollerussa Del 19 de juliol al 2 d'agost
  Ajuda a millorar les condicions d’habitabilitat de diversos pisos de la vila de Mollerussa habitats per persones o famílies amb una complicada situació econòmica i social.

Si voleu conèixer una mica més a fons el projecte:
Aquí podeu veure el reportatge que van fer dues participants del "Coopera Mollerussa" 2014.