Corbera, esclatant la memòria

Adéu amics!

El camp ha acabat, han sigut quinze dies frenètics de molta feina i noves experiències. Hem après història, a conviure amb els altres a pelar patates i cebes i sobretot, a acceptar als altres tal i com són.

Aquests quinze dies no els oblidarem mai i les persones amb qui hem conviscut sempre formaran part de nosaltres.

Si voleu més informació sobre Escoltes Catalans podeu contactar-hi via:

Telf 93 268 91 10
                www.escoltes.org

·  També volíem compartir amb tots vosaltres les notícies publicades per diferents mitjans de comunicació que s'han interessat pel camp i per la vostra tasca:

·  Si voleu més informació sobre la Fundació Escolta Josep Carol, podeu contactar amb nosaltres via:
               Telf.  93 268 91 11
               www.josepcarol.cat

Això ja s’acaba!

L’última publicació del blog d’aquest camp de treball! Encara ens quedaran coses per explicar-vos però us ho direm el mateix diumenge quan ens vingueu a buscar! Tot i això us explicarem que hem estat fent des de l’última publicació.
Dimecres per la tarda vam anar a visitar una cooperativa d’oli i vi d’aquí de Corbera d’Ebre. Un cop allà ens van explicar quin era el procés pel qual passa el raïm o els fruits secs a l’hora de fer el vi o l’oli. Al final d’aquesta visita guiada ens van preparar un tast d’olis perquè comparéssim els diferents sabors. Volíem que ens donessin una miqueta de vi per tastar-lo, però els monitors no ens van deixar.
Per la nit ens va tocar preparar un sopar per tots nosaltres i una sèrie de convidats entre els quals hi havia l’alcalde i la gent de l’ajuntament, l’arqueòleg, els membres de l’associació del poble vell i el mossèn (Que és qui ens cedeix la parròquia per poder anar a fer els àpats). També havia de venir en David de COMEBE però no va poder venir.

Vam anar a sopar a l’Església vella a dalt al poble vell, el sopar va anar molt bé. Tot seguit ens van convidar a anar a un concert de música experimental, el qual ens va resultar molt avorrit i vam marxar aviat.
Ja pensàvem que anàvem a dormir, però no, encara ens faltava el joc de nit. Consistia en un concurs de música per equips, després de molta competitivitat  finalment vam poder anar a dormir.
Dijous pel matí vam anar a realitzar la tasca tècnica al poble vell, els monitors ens van motivar, perquè això s’està acabant i vam fer molta, molta i molta feina! Hem desenrunat moltíssim! 3 Remolcs plens, ens feia mal tot, però va ser una gran experiència veure a tot el grup treballant com treballàvem. Vam anar a dinar i després de l’àpat vam poder descansar una miqueta, que ho necessitàvem. Per la tarda havíem d’anar a la piscina però va ocórrer una cosa molt entranya, feia núvol, així que els monitors van decidir deixa la piscina pel dissabte i fer uns jocs tots junts, després un grup va començar a organitzar un joc de nit per la resta dels companys i companyes, es va motivar tant que van estar fins la nit fent-lo. A la nit vam realitzar el joc i vam anar a dormir que estàvem molt cansats després d’aquella feinada.

Avui ha estat l’últim dia de la tasca tècnica, pensàvem que no faríem tanta feina, però els monitors ens van proposar si volíem continuar fent una miqueta de feina i tots estàvem motivats per fer-ho. Així que ens hem posat les piles de bon matí i hem netejat el que quedava. A vingut en David de COMEBE per fer una petita valoració conjunta de com havia anat el camp i acomiadar-se, ja que malauradament aquesta nit no pot assistir al sopar de comiat, ha estat molt interessant la valoració feta i ha estat la vegada que més membres del grup han participat en la xerrada. Esperem que amb allò que hem valorat els que vinguin l’any que ve tinguin un camp millor que aquest, cosa que és difícil. Després de la xerrada hem anat a netejar els materials trobats entre la runa durant aquests dies i ara ja per fi, després de dinar anem a descansar ja per fi de tota la feina que hem fet durant aquest camp de treball.
A la tarda anirem al museu de la trinxera i per la nit l’ajuntament ens convida a un sopar a l’església vella. Demà esperem que ens deixin dormir una miqueta més i poder anar a la piscina i l’endemà ja cap a casa!
Ens veiem en breus!
 Redactat: Núria

Notícies fresques!!

Us tornem a posar al dia de què és el que hem estat fent aquests dies!

Ahir vam estar treballant de nou durant el matí desenrunant la  casa numero 11, que està entre el carrer de l’Amargura i el carrer Major. Amb l’ajuda d’en Josep, l’arqueòleg, que supervisa la nostra feina, vam descobrir una gran part del terra de la casa, a partir d’un forat vam poder fer gran part del que creiem que devia ser un celler, anomenat trull. També vam trobar varis cinturons, mitges i varies ampolles de vidre.

Després d’un matí  tan enfeinat vam dinar i fer una llarga migdiada. Un cop relaxats vam berenar i vam realitzar l’activitat de tarda. Vam començar un debat molt interessant on vam reflexionar sobre la obediència i la desobediència, un debat molt interessant que va fer-nos pensar en coses que no havíem pensat fins ara.

A la nit el sopar és va allargar molt i estàvem tant cansats que vam decidir quedar-nos a l’alberg i dormir més hores per tal de poder descansar millor.

Aquest matí més descansats hem seguit treballant en les cases desenrunades, seguint trobant objectes i noves pistes que ens fan imaginar com devien ser les cases i com devia viure la gent a l’any 1936. Volem seguir fent molta feina i descobrir moltes més coses que s’amaguen en aquest poble enrunat.

Redactat: Quim

Darrera hora des de Corbera d'Ebre!!

Després d’aquest llarg cap de setmana aquí teniu les noves notícies del camp de treball de Corbera d’Ebre. Aquest fragment del blog és el primer que ha pogut ser escrit pels propis membres del camp de treball i així diu:

El divendres per la tarda els monitors ens van proposar fer una activitat una mica més seriosa i reflexiva de les que fem normalment. En aquesta activitat havíem d’escriure una cosa a millorar i una cosa positiva de cadascú  de les persones del camp de treball, monitors inclosos. Ens van donar 40 minuts i ens vam dispersar per concentrar-nos i fer-ho de forma individual. Una vegada passat el temps vam fer una rotllana i vam anar dient persona per persona el que havíem escrit. L’activitat va anar molt bé i en tot moment hi va haver bon rotllo entre tots i totes. Al final de cada persona els monitors també feien la seva impressió i reflexió de com li anava i que creien que haurien de fer per estar més en sintonia amb els altres campistes.

Per sopar vam fer una excepció i vam menjar en rotllana dins del mateix alberg, dins d’una sala comuna. Vam prepara les motxilles per la gran sortida del dia següent i vam anar a dormir

Dissabte al matí ens vam llevar ben d’hora, acompanyats de música de l’Adán i vam separar-nos per preparar el dinar i el sopar del dia. Vam esmorzar ràpidament i se’ns va unir en David, l’historiador que ens havia guiat pel museu del 115 dies. Amb les motxilles carregades i preparats per passar calor vam sortir caminant de Corbera. La nostra primera parada va ser ni més ni menys que a la cota 402, un intricat sistema de trinxeres de la batalla de l’Ebre. El David ens va transmetre la dimensió de la vida a les trinxeres, explicant-nos el seu funcionament i la duresa de la vida en ella.

Després d’una bona estona caminant vam entreveure Vilalba dels Arcs, la nostra destinació, però abans vam parar a veure el monument del terç de Montserrat, que va ser aniquilat prop d’aquell punt durant la batalla de l’Ebre. Vam arribar al poble i vam acomodar-nos al nostre refugi, una antiga església fundada per templers, un lloc perfecte per passar la nit. Ens vam menjar l’entrapa en una placeta vora l’església rodejats de mosques i abelles. La tarda va ser bastant relaxada, vam poder gaudir de la meravellosa piscina municipal de Vilalba dels Arcs i ens vam banyar molt a gust.

Per la nit vam sopar els altres entrepans i després d’un ratet de temps lliure vam fer el joc de nit, aquest cop emprant els sacs i les màrfegues per passar una bona estona tots plegats.

El diumenge després d’una nit de dormir en màrfegues a terra, escoltant roncs dels nostres companys, ens vam despertar a les 8:00 del matí i ràpidament vam fer les motxilles i vam sortir a fora a esmorzar amb el vent i les abelles. Quan ja ho vàrem tenir tot llest, vam emprendre el nostre camí de retorn a Corbera, que va ser una mica més llarg perquè vam fer dues parades extra. A la primera el David ens va posar al dia de com va ser l’intent republicà de la conquesta de Vilalba dels Arcs, durant la guerra civil, veient-ho just des de la posició on es trobaven les tropes republicanes. També vam passar vam estar mirant un jaciment pre-ibèric on els autòctons feien intercanvis amb els fenicis. La segona vam parar sota un molí eòlic per contemplar la seva grandesa.

Quan vam arribar a Corbera vam poder dutxar-nos i vam cuinar un bon dinar, per la tarda vam poder tenir temps lliure, tot i això vam estar netejant les habitacions i tots els espais comuns. Ja per la nit vam ser convidats al sopar de la festa de Sant Cristòfol, vam menjar vedella estofa, aquí li diuen “vaquilla”, juntament amb embotit. La festa anava acompanya d’un petit grup de música que tocava per tot tipus de gent.

Aquest matí els monitors ens han deixat dormir una miqueta més, ja que ahir ens van deixar quedar-nos fins “tard” de festa, juntament amb ells, per suposat. Però a les vuit del matí ja estàvem treien runa i descobrint nous espais que van ser tapats després del bombardeig.

Us seguim informant des de Corbera!!!

Redactat per: Adrià i Paula

Darreres notícies des de corbera!!

Hola de nou!
Si voleu saber les noves notícies, aquí les teniu!!
Per començar Dimecres vam poder anar a la piscina a refrescar-nos, ja era hora perquè aquesta onada de calor ha estat insuportable!

A la nit vam anar a veure la pel·lícula de “Tierra y libertad” una pel·lícula que ens ha fet veure una altra manera d'entendre la guerra civil espanyola.

Dijous pel matí vam estar desenrunant cases que hi ha entre el carrer de l’Amargura i el carrer major del poble vell, una feinada molt important.

Per la tarda vam anar a veure la casa de dos col·leccionistes d’aquí de Corbera d’Ebre on hem pogut observar relíquies de la guerra i assabentar-nos de moltes històries.
Per la nit ens hem quedat fins força tard (23:35) xerrant a l’alberg i jugant amb els monis a jocs de taula.

Ens fa mal tot, però això no ens impedeix llevar-nos com cada matí a les 06:30 per trobar nous objectes sota la runa.

Demà ens toca sortida!! O això diuen els monitors, així que us informarem de més el dilluns!!

Bon cap de setmana a tothom!!!

Hola de nou a tothom!

Durant la tarda del dilluns vam fer una gimcana de descoberta del poble, Corbera d’Ebre és tant petit com el que us imagineu.

Ja dimarts vam començar la tasca tècnica (aquí fa molta calor). ¿Voleu saber a quina ens vam començar a treballar? Doncs a les 7:30 per ser exactes i evidentment ens vam llevar molt més aviat per esmorzar!

A la tarda vam anar al museu 115 dies i en David (Tècnic de COMEBE) ens va fer cinc cèntims de la batalla de l’Ebre i de la guerra civil espanyola.

Per la nit vam fer un joc molt divertit i vam anar aviat a descansar, no estem acostumats a llevar-nos tant d’hora.
Aquest matí ens hem tornat a llevar ben aviat i hem seguit desenrunant sense parar! I després de descansar una miqueta aquesta tarda anirem a la piscina a refrescar-nos!!!!

Seguim informant ben aviat!!!

Aqui van les primeres notícies des del camp!!

Bon dia a tothom!

Ja ha començat el camp de treball més esperat d’aquest estiu. Esclatant la memòria a Corbera d’Ebre!
Els i les joves van arribar ahir, diumenge, al camp de treball, en poc temps el grup ja es coneixia i sorgien les primeres experiències que viurem durant aquests 15 dies, noves amistats, les primeres bromes, els primers jocs i activitats, etc.
Aquest matí ens hem llevat ben aviat per conèixer la zona de treball. En David, el tècnic encarregat de COMEBE, ens ha fet la presentació i en Josep, l’arqueòleg, ens ah fet una petita ruta pel poble vell explicant-nos com durem a terme la feina del camp.
Hem vist la feinada que s’ha fet en els anys anteriors i ja tenim ganes de posar-nos a fer feina i no ser menys.

Seguirem enviant-vos notícies sobre com està anant aquesta històrica aventura!!

Corbera, esclatant la memòria: del 5 al 19 de juliol de 2015
 Recuperem la nostra memòria històrica treballant per la recuperació d'alguns espais monumentals del poble de Corbera d'Ebre, que va ser un dels escenaris més afectats per la Guerra Civil.
Aquest camp de treball té com a objectiu la recuperació de la memòria històrica del nostre país. Pren
com a base la rehabilitació de tres espais del Poble Vell de Corbera d’Ebre, un municipi que va patir
especialment  els  efectes  de  la  guerra  civil.  El  poble,  que  fou  bombardejat  per  la  Legió  Còndor  i esdevingué front de guerra durant diversos dies al  llarg de la batalla,  va  quedar reduït a runes  i  els seus habitants ho van perdre pràcticament tot. L’impacte del conflicte armat sobre la morfologia del municipi i la vida dels seus habitants, va portar la Generalitat de Catalunya a declarar Corbera d’Ebre Bé Cultural d'Interés Nacional el 1992, entès com a un rellevant testimoni històric.